Svenskmöte på Ambassaden 9/5 2024
Här är en bra sammanfattning från Kim Wadströms Facebooksida kring mötet. Ni kan nå hennes facebooksida från denna länk. LÄNK
SVENSKMÖTE PÅ AMBASSADEN
– Diskuterade passtider, kommunikation på svenska, hjälp till efterlevande och visumansökningar till Sverige.
Igår möttes representanter för svenskföreningar i Thailand och den svenska ambassaden.
Ambassadör Anna Hammargren höll ett inledande föredrag om ambassadens uppdrag. Därefter diskuterades olika sakfrågor.
Ambassadören konstaterade att det finns en stor skillnad mellan ambassadens uppdrag och de förväntningar svenska medborgare har.
Ambassadens huvuduppgift är att representera Sverige i Thailand medan svenska medborgare tänker att ambassaden framför allt är deras serviceorgan.
– Vi har ett tydligt uppdrag som regleras i förordningar från regering och riksdag. Alla ambassader i hela världen arbetar på samma sätt och med samma frågor, förklarade Anna Hammargren.
Därför har man dragit ned på servicen
Ambassaden har därför anpassat sin servicenivå efter de riktlinjer som de får från UD i Stockholm.
– Alla myndigheter i Sverige har dragit ned på servicenivån och det gäller också utrikesförvaltningen. Ambassaden i Bangkok hade tidigare en mycket generös servicenivå, högre nivå än andra ambassader. Det har vi tvingats backa från.
Bo Olsén från Svenskar i Bangkok frågade varför ambassaden inte längre hjälper nödställda att växla fram telefonsamtal till svenska myndigheter och banker.
– Man är ju utsatt som utvandrad svensk och många som bor här är gamla och behöver hjälp.
Personalen på ambassaden beskrev då hur den servicen missbrukades tidigare.
– Flera ambassadanställda arbetade på heltid som en telefonväxel för att växla samtal till svenskar som ville nå myndigheter och banker.
”Tjena, det är Roger, kan du växla mig till min bank.”
– Vi har helt enkelt inte personal att kunna ge den servicen.
Hjälp till självhjälp för boende i Sverige
Ambassadens riktlinjer säger också att fokus ska vara mer på svenskar som bor i Sverige. De som flyttat från Sverige omfattas inte av de svenska trygghetssystemen längre.
– Några konsekvenser måste det ju få att man skrivit ut sig ur Sverige, sa ambassadören.
Principen för den hjälp och den service man ger numera är hjälp till självhjälp. Bara den som verkligen inte har egna resurser kan till exempel få nödlån vid en kris.
– Och bara om man själv inte är medskyldig till den situation man befinner sig i. Reser man till Thailand utan försäkring är man medskyldig till situationen om man hamnar på sjukhus.
Anpassade passtider
Svenskföreningarnas representanter förklarade att de noterat att myndigheternas service i Sverige inte är densamma. Men de lyfte fram några förbättringar som de menar att ambassaden kan göra med nuvarande resurser och uppdrag.
– Att utöka antalet passtider på eftermiddagarna skulle förenkla för de som reser till Bangkok från andra orter i landet. Då skulle de kunna ta flyget på morgonen, föreslog Bo Olsén.
– Vi kan absolut titta på det och lägga ut fler eftermiddagstider, sa Anna Hammargren och personalen på den konsulära enheten.
Svenskrepresentanterna undrade också om ambassaden kan lägga ut fler tider längre i förväg. Personalen på den konsulära enheten förklarade då att det innebär att ju längre i förväg de publicerar lediga tider, desto fler dyker aldrig upp till sin bokade tid.
– Nya tider läggs ut i mitten på varje månad. Men märker vi att de snabbt blir bokade och tar slut då gör vi allt vi kan för att lägga ut extratider, förklarade Marcus Padoongwong på konsulära enheten.
Hjälp till anhöriga till avlidna
Phukets representant Rolf Olofsson och Udon Thais Sven Arne Hedell berättade hur svårt det är för efterlevande vid dödsfall. Både thailändska efterlevande och svenska i Sverige har svårt att navigera i de olika länderna.
De frågade om ambassadens anställda kan tipsa om den pärm som Skandinaver på Phuket ställt samman och om de svenskföreningar som finns som kan ge hjälp och stöd. Ambassadens personal berättade då att de redan nämner svenskföreningarna i samtal med efterlevande.
Thailands nya skatteregler
Svenskföreningarna undrade om den svenska ambassaden skulle kunna hjälpa till att reda ut de nya skatteregler som Thailand fattat beslut om.
Alla som bor mer än 180 dagar i Thailand kommer från och med i år att tvingas deklarera inkomster som man för in från andra länder.
– Det ingår inte i ambassadens uppdrag att förklara andra länders regeländringar för svenska medborgare. Det är dessutom enskilda ärenden som avgörs av individuella uppgifter och en fråga mellan den enskilde och tax revenue, svarade Anna Hammargren.
På svenska på Facebook
Information på svenska var en annan fråga som svenskföreningarnas representanterna ville lyfta. Sedan några år kommunicerar alla ambassader på engelska och thailändska.
– Vårt uppdrag att berätta om Sverige för thailändare, förklarade ambassadens biträdande chef Anna Jakenberg Brinck som är chef för kommunikationsavdelningen.
Svenskgruppernas representanter förklarade att det finns andra värden i att kommunicera också på svenska till svenskar. Sammanhållning i det svenska communityt och stolthet över Sverige och svenska traditioner.
– Vi svenskar är också ambassadörer för Sverige i Thailand.
– Jag tror inte på att starta en egen kanal för svenskar på svenska. Men det är klart att det finns ett stort värde i att känna sig sedd och lyssnad på, svarade Anna Jakenberg Brinck som lovade att titta på frågan och se vilken slags information och vilka inlägg som passar att lägga ut på svenska på ambassadens Facebooksida.
Färre bofasta svenskar
Antalet svenskar i Thailand diskuterades också. Förra året reste 200 000 svenskar till Thailand, en återhämtning som varit snabbare än någon kunde tro.
Men färre svenskar är boende på heltid i Thailand sedan pandemin.
– Enligt de uppgifter ambassaden fått från Immigrationspolisen är det endast 5000 svenskar som har ett visum som gäller längre än 90 dagar, berättade Leif Almstedt på den konsulära enheten.
Regelbundna möten
Avslutningsvis konstaterade svenskgruppernas representanter och ambassadens anställda att man gärna ser återkommande möten en till två gånger om året.
– Det var ett mycket bra möte, konstaterade Bo Olsén och övriga representanter för svenskföreningarna efteråt.